ολοκλήρωση της συντήρησης των έργων της συλλογής γιολδάση

-Οι συντηρητές παρέδωσαν και την τελευταία παρτίδα 45 έργων της συλλογής

– Κ. Παπαλός: “Ολοκληρώθηκε ένα έργο υψίστης σημασίας για τον Πολιτισμό”

Την τελευταία παρτίδα, 45 συντηρημένων έργων της συλλογής του Δημήτρη Γιολδάση, παρέδωσαν την Παρασκευή 15/11 στη Δημοτική Πινακοθήκη, τα στελέχη της σύμπραξης «Γ. Παυλόπουλος – Μ. Χατζηνικολάου-Ε. Παπαδοπούλου -Α. Κονιδιτσιώτης» , ολοκληρώνοντας, εμπρόσθεσμα, τις  εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης της συλλογής  στα πλαίσια του  υποέργου Ι του έργου: «Συντήρηση προστασία προβολή Συλλογής Γιολδάση» προϋπολογισμού 165.354 € .

Η παραλαβή των έργων έγινε παρουσία του Δημάρχου Καρδίτσας κ. Κων. Παπαλού από την Αντιδήμαρχο Κοινωνικής Πολιτικής – Υγείας Πολιτισμού και Τουρισμού κ. Ελ. Αγραφιώτου, τον υπεύθυνο έργου, μηχανικό του Δήμου κ. Δημ. Κωστάκη και την επιμελήτρια της Δημοτικής Πινακοθήκης κ. Μαρ. Γιαννέλου ως μέλη της Επιτροπής Παραλαβής.

Συνολικά  σε διάφορα στάδια παραδόθηκαν έτοιμα για έκθεση με την ενιαία κορνίζα που έχει επιλέξει εδώ και χρόνια η Δημοτική Πινακοθήκη 506 έργα, συνολικής επιφάνειας 76 τ.μ. διαφόρων διαστάσεων, επιλεγμένων με καλλιτεχνικά, ιστορικά, πολιτισμικά και τεχνικά κριτήρια.

Ειδικότερα οι εργασίες πραγματοποιήθηκαν :

Α: Στους χώρους της Δημοτικής Πινακοθήκης (καταγραφή, συσκευασία, μεταφορά του συνόλου των έργων)

Β: Στους εργαστηριακούς χώρους των αναδόχων (συντήρηση και αποκατάσταση των έργων με τμηματικές παραδόσεις προς τη Δημοτική Πινακοθήκη)

Στη πρώτη φάση, στις εγκαταστάσεις της Πινακοθήκης ολοκληρώθηκαν οι εργασίες φωτογράφησης, καταγραφής, σύνταξης δελτίων μετακίνησης (Condition Reports), σωστικών επεμβάσεων συντήρησης και συσκευασίας πεντακοσίων έξι (506) έργων του Δημήτρη Γιολδάση, τα οποία και μεταφέρθηκαν στην έδρα των Αναδόχων.

Κατά το διάστημα από την παραλαβή των έργων μέχρι και την τελευταία παράδοση ολοκληρώθηκαν σύμφωνα με τις συμβατικές υποχρεώσεις οι εργασίες τεκμηρίωσης και συντήρησης πεντακοσίων έξι (506) έργων της συλλογής, συνολικής επιφάνειας 76,00 τ.μ. και παραδόθηκαν σε έξι φάσεις στη Δημοτική Πινακοθήκη Καρδίτσας .

Στα πλαίσια της τεκμηρίωσης της τεχνολογίας κατασκευής και της παθολογίας των έργων πραγματοποιήθηκαν για κάθε έργο οι παρακάτω μη καταστρεπτικές διαγνωστικές εργασίες:

1. Ψηφιακή απεικόνιση σε όλες τις περιοχές του φάσματος με πολυφασματική κάμερα Musis MS και ψηφιακή κάμερα Nikon D3000 στο φωτογραφικό θάλαμο των εγκαταστάσεων του εργαστηρίου των αναδόχων:

  • Υπεριώδης φωτογραφία ανάκλασης (390 nm)
  • Υπεριώδης φωτογραφία φθορισμού έγχρωμη
  • Υπέρυθρη φωτογραφία ανάκλασης (800 nm – 900 nm – 1.000 nm)

Από το παραπάνω υλικό τεκμηρίωσης αντλήθηκαν δεδομένα που αφορούν σε προσχέδια του καλλιτέχνη και αλλαγές στη σύνθεση, επιζωγραφήσεις, το είδος, η ένταση και η έκταση των φθορών.

2. Φωτογραφική τεκμηρίωση στοιχείων τεχνολογίας κατασκευής και παθολογίας σε στερεομικροσκόπιο.

3. Φωτογραφική τεκμηρίωση στοιχείων τεχνολογίας κατασκευής και παθολογίας με εφαπτομενικά προσπίπτουσα ακτινοβολία στην ορατή περιοχή του φάσματος στο φωτογραφικό θάλαμο των εγκαταστάσεων του εργαστηρίου.

4. Φασματοσκοπία Laser Raman για την ταυτοποίηση των χρωστικών με φασματόμετρο.

Κατά τη διαδικασία συντήρησης και αποκατάστασης των έργων, καταγράφηκαν φωτογραφικά, χαρακτηριστικά στάδια των?????????????????????? επεμβάσεων. Μετά την ολοκλήρωση των εργασιών αποκατάστασης το έργο φωτογραφήθηκε στο ορατό με υπεριώδη φωτογραφία φθορισμού έγχρωμη, προκειμένου να απεικονιστούν οι ακριβείς θέσεις των χρωματικών επεμβάσεων.

Τα έργα τοποθετήθηκαν σε μασίφ ξύλινη κορνίζα (αγιούς αφρικανική) με όψη παλαιωμένης δρυός και βερνίκι, επιλογής Δημοτικής Πινακοθήκης.

Το κάθε έργο συνοδεύεται από τυποποιημένο δελτίο τεκμηρίωσης όλων των ανωτέρω ενεργειών, καθώς και των υλικών και των μεθόδων που ακολουθήθηκαν κατά τη συντήρηση και παραδόθηκαν ψηφιακά αντίγραφα σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (Δήμο Καρδίτσας, Δνση Συντήρησης Αρχαίων και Νεότερων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού, Επιτροπή Καλής Εκτέλεσης και Παραλαβής).

Η ομάδα που υλοποίησε το έργο αποτελείται από δέκα (10) συντηρητές αρχαιοτήτων και έργων τέχνης, κατόχους της άδειας του Ν. 2557/1997 (Ευτυχία Παπαδοπούλου, Αργύρης Κονιδιτσιώτης, Γιώργος Παυλόπουλος, Μαρία Χατζηνικολάου, Λέανδρος Παπαδάκης, Βασιλική Κόκλα, Κομνηνός Μυρμίγκος, Μάχη Κουτούζου, Κώστας Μουζουράκης, Μανώλης Τσαμπουράκης) και δύο (2) τεχνικούς συντήρησης (Σπύρος Ορκόπουλος, Διδώ Αποστολοπούλου).

Δήλωση Δημάρχου Καρδίτσας

Ο Δήμαρχος Καρδίτσας κ. Κων. Παπαλός παραλαμβάνοντας τα τελευταία συντηρημένα έργα της συλλογής έκανε την ακόλουθη δήλωση:

“ Με την σημερινή παραλαβή 45 συντηρημένων έργων του μεγάλου Καρδιτσιώτη ζωγράφου Δημήτρη Γιολδάση, ολοκληρώθηκε και τυπικά το Υποέργο Ι του έργου: «Συντήρηση προστασία προβολή Συλλογής Γιολδάση»  που αφορούσε τη συντήρηση 506 έργων από τα συνολικά 3000 που απαρτίζουν την συλλογή που αποτελεί περιουσία της  Δημοτικής Πινακοθήκης και όλων των Καρδιτσιωτών. Το έργο συγχρηματοδοτήθηκε από το ΕΣΠΑ Θεσσαλίας-Στερεάς Ελλάδας-Ηπείρου 2007-2013, όπου εντάχθηκε με απόφαση του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας κ. Κ. Αγοραστού που επέδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον, έπειτα και από την στενή συνεργασία των υπηρεσιών του Δήμου και της Περιφέρειας Θεσσαλίας και υλοποιήθηκε με την υψηλή επίβλεψη της Δνσης Συντήρησης Αρχαίων και Νεότερων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού.

 Προσωπικά θεωρώ το έργο -που σημειωτέον είναι το πρώτο έργο ΕΣΠΑ που ολοκληρώνουμε, -υψίστης σημασίας  για τον Πολιτισμό, καθώς διασώζουμε και κληροδοτούμε και στις επόμενες γενιές ένα μοναδικό σε ποιότητα και ανεκτίμητο σε αξία έργο, το οποίο θα εκτίθεται μόνιμα και περιοδικά στη Δημοτική Πινακοθήκη.

Θέλω να ευχαριστήσω και να συγχαρώ τους συντηρητές και όσους αιρετούς και υπηρεσιακούς παράγοντες συνέβαλαν στην ολοκλήρωση του έργου.

Το επόμενο διάστημα θα υπογράψουμε και την σύμβαση υλοποίησης και του Υποέργου ΙΙ «Συντήρηση, προστασία, προβολή συλλογής Γιολδάση», προϋπολογισμού 68.240,00 €, το οποίο αφορά στην προμήθεια ειδικού ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού αποθήκευσης των έργων, καθώς και δημιουργίας των κατάλληλων συνθηκών προστασίας από τον ήλιο, που κρίνονται απαραίτητα για τη διασφάλιση των συντηρημένων έργων.”